Ostatecznie dla należycie zorganizowanego umysłu śmierć to tylko początek nowej wielkiej przygody.

 

Na 1. W| jest symbolem zmysBowo[ci, gdy| ujawnia te jej wBa[ciwo[ci, które ma od strony zmysBowej cz[ci duszy. Natomiast siBy gniewliwa i po|dliwa oznaczaj po|danie zmysBowe raczej od strony czynno[ci, do których - jak powiedziano8 - rozum te siBy prowadzi. Na 2. Filozof tak pisze:  W zwierzciu dostrzegamy wBadz despotyczn i polityczn. Dusza wBada nad ciaBem wBadz despotyczn; za[ my[l wBada nad po|daniem wBadz polityczn i królewsk 9. Despotyczn nazywamy wBadz któr kto[ stosuje wobec sBug, nie bdcych w mo|no[ci stawienia w czymkolwiek oporu wobec nakazów rozkazodawcy, gdy| nie posiadaj nic swojego. Natomiast polityczn i królewsk zwie si wBadza wykonywana przez kogo[ nad wolnymi, którzy - bdc wprawdzie podlegBymi rzdom zwierzchnika - posiadaj jednak co[ wBasnego i z racji tego mog si sprzeciwi nakazowi rozkazodawcy. Tak wic dusza wBada ciaBem wBadz despotyczn, gdy| czBonki ciaBa w niczym nie mog oprze si rozkazowi duszy; rka, noga - i ka|dy czBonek, który mo|e by poruszany r ruchem dobrowolnym - rusza si natychmiast na po|danie duszy. Za[ my[l czy rozum wBadaj siBami gniewliw i po|dliw wBadz polityczn, gdy| po|danie zmysBowe ma co[ swojego i dlatego mo|e si sprzeciwi rozkazowi rozumu. Bowiem po|danie zmysBowe z natury swej jest poruszane nie tylko przez wBadz osadu - w innych zwierztach, a w czBowieku przez wBadz osdu rozumowego bdc pod kierownictwem rozumu powszechnego, ale i przez wyobrazni i przez zmysBy. Wiemy przecie| z do[wiadczenia. |e siBy gniewliwe i po|dliwe sprzeciwiaj si rozumowi przez to, |e czujemy lub wyobra|amy sobie co[ rozkosznego, czego rozum zabrania10 lub co[ smutnego czy przykrego, co rozum nakazuje. Jednakowo| fakt, |e siBy gniewliwa i po|dliwa w niektórych wypadkach sprzeciwiaj si rozum owi, bynajmniej nie wyklucza tego, |e s mu posBuszne. Na 3