Ostatecznie dla należycie zorganizowanego umysłu śmierć to tylko początek nowej wielkiej przygody.

 

Formy wypoczynku, kontaktu mBodzie|y, rytuaBu kalendarzowego, które byBy w zasadzie wspólne dla ludu i dla [rodowiska bojarsko-szlacheckiego, musiaBy ustpi miejsca specyficznie szlacheckiej strukturze |ycia. z Wewntrzna organizacja balu stawaBa si zagadnieniem o wyjtkowej wadze kulturalnej, poniewa| powinna byBa nada formy komunikacji -^kawalerów" i  dam", okre[li typ zachowania spoBecznego w obrbie 1 kultury szlacheckiej. PocignBo to za sob rytualizacj balu, przestrzeganie porzdku nastpowania po sobie kolejnych jego cz[ci, wyodrbnienie staBych i obowizkowych elementów. PowstawaBa gramatyka balu, a on sam przeksztaBcaB si w pewne caBo[ciowe teatrali-zowane przedstawienie, w którym ka|demu elementowi (od wej[cia do sali balowej do rozje|d|ania si go[ci) odpowiadaBy typowe emocje, ustalone znaczenia i style zachowania. Jednak|e [cisBy rytuaB, zbli|ajcy bal do defilady, sprawiaB, |e jeszcze wikszego znaczenia nabieraBy dozwolone odstpstwa,  balowe poufaBo[ci", które kompozycyjnie narastaBy w miar zbli|ania si do finaBu, sprawiajc, |e bal jawiB si jako walka  porzdku" i  swobody". Podstawowym elementem balu jako spoBeczno-estetycznego widowiska byBy taDce. StanowiBy one organizujc o[ caBego wieczoru, okre[laBy typ i styl konwersacji.  Pogawdki przy mazurze" nie wymagaBy gBbokich tematów, natomiast nale|aBo wykaza si przy nich dowcipem, zdolno[ci do formuBowania szybkich, epigramatycznych odpowiedzi. Rozmowa na balu byBa daleka od tej gry siB intelektual-f nych,  zajmujcej rozmowy na najwy|szym poziomie" (Puszkin, VIII [1], 151), któr si kultywowaBo w literackich salonach Pary|a w XVIII wieku i na której brak w Rosji skar|yB si Puszkin