Ostatecznie dla należycie zorganizowanego umysłu śmierć to tylko początek nowej wielkiej przygody.

 

VI. Pytanie zródBowe: zródBo zawsze dziejowe w tym sensie, |e sama istota jest dziejowo wydarzaniowa. Greckie ocet nie [jest] historycznie pomy[lanym trwaniem postpujcego bez koDca nieustawania, lecz trwaBo[ci uobecniania niewyczerpanej istoty. Grecy byli niehistoryczni, ioxopelv dotyczyBo tego, co wspóBczesne i obecne, a nie czego[ przeszBego jako takiego. Grecy byli natomiast dziejowi, tak zródBowo, |e dzieje pozostawaBy im jeszcze skryte, tzn. nie staBy si jeszcze istotowym gruntem ksztaBtowania ich  jestestwa". det to nie uobecnianie czego[ pod|ajcego naprzód, lecz skupiajce si we wspóBczesno[ uproszczenie tego, co zawsze istotne (ev jako bv). 279. Jak|e jednak Bogowie?l Nie z  religii"; niejako obecni; niejako potrzebna czBowiekowi namiastka (Not-behelf), lecz z Bycia, lecz jako jego rozstrzygnicie, przyszBo[ciowe w jedyno[ci ostatniego. Dlaczego trzeba odwa|y si na to rozstrzygnicie? Poniewa| tym samym konieczno[ Bycia wzniesiona do najwy|szej godno[ci zapytania, a wolno[ czBowieka, to, |e speBnienie swojej istoty mo|e on zBo|y w tym, co najgBbsze, zepchnita w bez-grun-towo[; poniewa| w ten sposób bycie zostaje sprowadzone do prawdy najprostszej harmonijno[ci swego przy-swajania. A co  jest" wtedy? Wtedy jest dopiero niemo|liwe to pytanie, wtedy, na jedn chwil, wy-darzanie jest wydarzaniem. Chwila ta jest czasem bycia. Atoli Bycie jest potrzeb Boga, w której dopiero znajduje on siebie. Dlaczego jednak Bóg? Skd potrzeba? Bo bezgrunt skry- 1 Por. Ostatni Bóg. it^t"*" ' 466 VIII. Bycie ty? Poniewa| jest prze-wy|szenie, dlatego prze-wy|szeni jako jednak wy|si. Skd prze-wy|szenie, bez-grunt, grunt, bycie? Na czym polega bosko[ Bogów? Dlaczego Bycie? Bo Bogowie? Dlaczego Bogowie? Bo Bycie? Wy-darzanie i mo|liwo[ Dlaczegol Czy Dlaczego mo|na jeszcze uczyni trybunaBem, przed którym mogBoby stan Bycie? Dlaczego jednak prawda Bycia? Nale|y ona do jego istoty! Dlaczego byt? Poniewa| jaki[ Byt Najwy|szy jest czego[ takiego przyczyn, wytwarza to? Atoli pomimo nieodpowiednio[ci w stosunku do wytworu byt najwy|szy, summum ens, równie| nale|y do bytu. Jak mo|na na tej podstawie odpowiedzie na Dlaczego? Dlaczego byt? Dlaczego? Po co? Na ile? Racje! Podstawa i zródBo Dlaczego. Zawsze poza byt. Dokd? Poniewa| bycie istoczy. Dlaczego Bycie? Z niego samego. Lecz czym jest ono samo? Z-grun-towywanie Bycia, jego gruntu, jest Pomidzy Bycia jako bez-grunt. Bezgruntowa wiedza jako jawno-bycie. Jawno-bycie jako wy-darzane. Brak gruntu; bezgruntowo. 280