Ostatecznie dla należycie zorganizowanego umysłu śmierć to tylko początek nowej wielkiej przygody.

 

Taka jest różnica pomiędzy materią a duchem. To ciało otrzymałem odpowiednio do mej świadomości w przeszłym życiu, a ciało następne będzie wynikiem mej świadomości w tym życiu. Jest to potwierdzone w Bhagavad-gicie (8.6): yam yam vapi smaran bhavam tyajaty ante kalevaram tam tam evaiti kaunteya sada tad-bhava-bhavitah "Jakikolwiek stan istnienia pamięta ten, kto porzuca swoje ciało, taki stan bez wątpienia osiągnie". Dr Singh: Śrila Prabhupad, jeśli nasze następne ciało otrzymujemy zawsze odpowiednio do naszej świadomości w tym życiu, to jak to jest, że nie pamiętam swego poprzedniego życia? Śrila Prabhupad: A czy pamiętasz wszystko, co robiłeś rok temu czy nawet wczoraj? Dr Singh: Nie, nie pamiętam. Śrila Prabhupad: Taka jest twoja natura: zapominasz. Dr Singh: Pewne rzeczy. Śrila Prabhupad: Jedni zapominają więcej niż drudzy Ale wszyscy zapominamy. Dr Singh: Czy jest to zasada materialnej natury? Śrila Prabhupad: Tak. Trochę przypomina to kradzież. Ktoś jest złodziejem kieszonkowym, a ktoś obrabowuje banki, ale kradną obaj. Dr Singh: Czy gdy śnimy, to jesteśmy unoszeni przez elementy subtelne? Śrila Prabhupad: Jesteś unoszony przez naturę nie tylko w czasie snu, ale zawsze. Kryszna mówi w Bhagavad-gicie (3.27): prakrteh kriyamanani gunaih karmani sarvaśah ahankara-vimudhatma kartaham iti manyate "Zdezorientowana dusza, znajdująca się pod wpływem fałszywego ego, siebie uważa za sprawcę czynów, które w rzeczywistości spełniane są przez trzy cechy natury materialnej". Zapominamy o naszej prawdziwej tożsamości, ponieważ znajdujemy się pod kontrolą natury materialnej. Pierwszą lekcją w życiu duchowym jest to, że nie jesteśmy tymi ciałami, ale wiecznymi duszami. Kiedyś byłeś dzieckiem, a teraz jesteś dorosłym mężczyzną. Gdzie podziało się twoje ciało z dzieciństwa? Ciało to nie istnieje, ale ty nadal istniejesz, ponieważ jesteś wieczny. To ciało zmieniło się i okoliczności uległy zmianie, ale ty się nie zmieniłeś. Jest to dowód wieczności. Pamiętasz, że robiłeś pewne rzeczy wczoraj i pewne rzeczy dzisiaj. Twoje ciało wczorajsze nie jest ciałem dzisiejszym. Czy przyznajesz to? Nie możesz powiedzieć, że dzisiaj jest trzynasty maja 1973 roku. Nie możesz powiedzieć, że dzisiaj jest wczoraj. Trzynasty był wczoraj. Dzień się zmienił. Ale ty pamiętasz dzień wczorajszy i ta pamięć jest dowodem twojej wieczności. Ciało się zmieniło, lecz ty je pamiętasz; zatem jesteś wieczny, chociaż ciało jest tymczasowe. Ten dowód jest bardzo prosty Nawet dziecko może go zrozumieć. Czy tak trudno to zrozumieć? Zmieniając ciała Dr Singh: Ludzie żądają więcej dowodów. Śrila Prabhupad: Czegóż więcej potrzebują? Wieczność duszy jest prostym faktem. Jestem wieczną duszą. Moje ciało się zmienia, ale ja się nie zmieniam. Na przykład teraz jestem starym człowiekiem. Czasami myślę: "O, kiedyś zwykłem skakać i bawić się, ale teraz nie mogę skakać, ponieważ moje ciało się zmieniło". Chcę skakać, ale nie mogę. Ta skłonność do skakania jest wieczna, ale nie mogę tego robić, ponieważ moje ciało jest stare. Dr Singh: Oponenci powiedzą, że według ich obserwacji natura świadomości jest taka, że trwa tylko przez jedno ciało. Śrila Prabhupad: To jest głupota. W Bhagavad-gicie (2.13) Kryszna wyjaśnia: tatha dehantara-praptih. Śmierć jest zmianą ciała podobną do bezustannych zmian, jakich doświadczam codziennie w mym obecnym życiu. Dr Singh: Ale według naukowców faktycznie nie możemy zaobserwować tej ostatniej zmiany. Dr Singh: Ich oczy są tak niedoskonałe, że nie mogą zaobserwować bardzo wielu rzeczy. Ich ignorancja nie czyni Bhagavad-gity nienaukową. Dlaczego naukowcy nie przyznają, że ich zmysły są niedoskonałe? Najpierw muszą przyznać, że ich zmysły są niedoskonałe. Ich moc widzenia nie decyduje o tym, co jest, a co nie jest nauką. Psy nie są w stanie zrozumieć praw natury, ale czy to znaczy, że prawa natury nie istnieją? Dr Singh: Naukowcy przyjmują ten argument, ale mówią, że doskonałość można osiągnąć dzięki obiektywnym informacjom i doświadczeniom. Śrila Prabhupad: Nie. To nie jest sposób na osiągnięcie doskonałości. Nikt nie może stać się doskonałym przez niedoskonałe myślenie, a nasze myślenie musi być niedoskonałe, ponieważ nasze zmysły i umysły są niedoskonałe. Dr Singh: Śrila Prabhupad, może nasunąć się inne pytanie. Czy nie jest możliwe, aby dusza przyjęła trzy, cztery albo pięć ciał, a następnie umarła? Śrila Prabhupad: Przyjmujesz miliony ciał. Mówię, że twe ciało wczorajsze nie jest tym samym co dzisiejsze. Więc jeśli żyjesz sto lat, ile razy zmieniłeś ciało? Oblicz. Dr Singh: Trzynaście. Śrila Prabhupad: Dlaczego trzynaście? Dr Singh: Medycyna mówi, że wszystkie komórki ciała są zastępowane nowymi co siedem lat. Śrila Prabhupad: Nie, nie co siedem lat – w każdej sekundzie. Ciałka krwi zmieniają się co sekundę. Czyż nie tak? Dr Singh: Tak. Śrila Prabhupad: I gdy tylko zmienią się ciałka krwi, zmieniasz ciało. Dr Singh: Czy – stosując terminologię naukową – wieczność duszy można porównać do prawa zachowania energii? Śrila Prabhupad: Nie ma kwestii zachowania energii, ponieważ energia istnieje zawsze. Nie ma potrzeby zachowywania jej. Dr Singh: Ale według terminologii naukowej prawo zachowania energii polega na tym, że energia nie może zostać stworzona czy zniszczona, co jak myślę oznacza, że jest wieczna. Śrila Prabhupad: O tak, z tym się zgadzamy Kryszna jest wieczny; dlatego wszystkie Jego energie są wieczne. Dr Singh: Czy to dlatego żywa istota też jest wieczna? Śrila Prabhupad: Tak. Jeśli Słońce jest wieczne, to wieczne są również jego energie – ciepło i światło. Dr Singh: A więc z tego wynika, że życie nie może zostać stworzone ani zniszczone? Śrila Prabhupad: Tak. Życie jest wieczne. Nie jest tworzone ani niszczone. Zostaje tylko chwilowo przykryte. Jestem wieczny, ale ostatniej nocy okrył mnie sen, dlatego myślę o dniu wczorajszym i dzisiejszym. Tak to wygląda w materialnym świecie. Wszystko jest duchowe Dr Singh: Czy świadomość materialna jest brakiem świadomości Kryszny? Śrila Prabhupad: Tak. Dr Singh: Lecz gdy świadomość Kryszny jest obecna, to gdzie jest wtedy natura materialna? Śrila Prabhupad: Gdy będziesz dalej działał w świadomości Kryszny, to przekonasz się, że nic nie jest materialne. Gdy ofiarowujesz Krysznie kwiat, to kwiat ten nie jest materialny. Kryszna nie przyjmie nic materialnego. I nie znaczy to, że kwiat jest materialny na krzaku i staje się duchowy dopiero wtedy, gdy ofiarujesz go Krysznie. Nie. Kwiat jest "materialny" tylko tak długo, dopóki myślisz, że jest stworzony dla twojej przyjemności