Ostatecznie dla należycie zorganizowanego umysłu śmierć to tylko początek nowej wielkiej przygody.

 

Dalej znajdowaBa si opowie[ o mczarniach [witego i jego [mierci oraz opis tzw. cudów po[miertnych. Zasadnicz cz[ {ywofa Borysa i Gleba, który otwiera 23 krótka informacja genealogiczna i historyczna dotyczca gBównych postaci utworu, stanowi historia zabójstwa braci. Pokazani zostali oni jako dobrzy chrze[cijanie, bez sprzeciwu i z pokor przyjmujcy .swój los. .Anty: tez Bojy^aJ-iSlebte^^SLSittialorjelk, nazywany_w tek[cie zawsze r,jxrzekletym^Jrtój7^ej)Łe^ejijuj_^iBy zBa. Autor, czsto sigajcy po cytat i analogi do Pisma [witego, pitnuje jego podstpn natur, goróWnujc go z biblij-_jiymJCadnem. Postpek_bratobójcyJ^iaiAjpeBkff^wjiza za dzieBo^zatan, który skusiB go obietnic posiadania caBej wBadzy. Utwór koDczy si patetyczn pochwaB [witych mczenników, których kult objB nie tylko Ru[. Utrzymana jest ona w podniosBym, retorycznym stylu, caBy natomiast utwór przepojony zostaB liryzmem. Wa|ne miejsce zajmuj w nim modlitwy, pBacze i rozmy[lania Borysa i Gleba oraz komentarze narratora. Poniewa| utwór po[wicony pierwszym [witym ruskiego ko[cioBa prawosBawnego pod wzgldem konstrukcji ró|niB si od zabytków bizantyDskich, mm^cIUujowskiego klas.zlaraB-Eieczfitskiegp_ Nestor  stworzyB drug jego wersj,._zwan Lekcj o |ywocie i zgubie bBogosiawionych "cierpitników Borysa i GlebA.Sporó miejsca zajBa w nim opowie[ o cudach po[miertnych, ujta w dziewi nowel. N^Jtar.-b.yB-4ak-|e-^uioteHA ^C6&^^"5>AV>354>^ ihu-men klasztoru Pieczerskiego. Dziki inicjatywie [witego mnisi przenie[li si z pieczar i zbudowali cerkiew kamienn. W utworze swoim, bdcym typowym przykBadem |ywotu-biografii, wykorzystaB autor opowie[ci o Teodozym, kr|ce w[ród braci klasztornej. 8. Kaznodziejstwo Do zabytków pi[miennictwa stioruskiego nale| rów- nilTTca|lnTarr-fe«z"któryn trudno sobie;3C>,B53:3 |ycie < k-e[ciHlfie*~na Rusi. po przyjciu chrze[cijaDstwa. Cz[ z nich miaBa charakter czysto u|ytkowy i przeznaczona byBa dla ogóBu wiernych, dlatego te| pisane byBy jzy- 24 kiem przystpnym, Batwym, zbli|onym do mowy potocznej. Kazania tego typu  których aulnrami hyli B.nkas^__ {ydiata, ;Ieadozj.usz.---P