Ostatecznie dla należycie zorganizowanego umysłu śmierć to tylko początek nowej wielkiej przygody.
k.n. Ze wzglêdu na to, ¿e istotnym kryterium diagnostycznym jest dynamika zaburzeñ, neurokinezjologiczna diagnostykê nale¿y przeprowadziæ tak wczeœnie, jak tylko to jest mo¿liwe, i kontrolowaæ kilkakrotnie w czasie obserwacji. Wcdlng koncepcji autora niemowlêta z ciê¿kim i œrednio ciê¿ka z.o.k.n, wymagaj¹ bezwzglêdnie rozpoczêcia terapii podobnie jak niemowlêta z lekka, postaci¹, u których wystêpuje asymetria we wzorcach ulo¿emowych (lab. 1.41], Neurostymulacja o.u.n. przez wyzwalanie odruchowej lokomocji. Neurostymula-cja wed³ug Vo]ty, zwana gimnastyka lecznicza, stosowana u niemowl¹t, jest skuteczna metod¹ usprawniania systemem torowania i odblokowywania wzorców posturainych Tabela 1.41. Prognoza rozwoju nicmnwl,-]: ua podstawie badania reaktywnoœci posLinalne; lwecliuy COSM i Tiimil, cyt. zu L, 5adi>wski|, 1-UCK), h, 164 ' Prawdziwe zagro¿enie ruzwoiu, koniecznoœæ prowadzeniu terapii (wed³ug Vojty). " Koniecznoœæ prowadzenia terapii w przyr^ku asymetrycznego u³o¿enia cia³a (wed³ug Vojty}. w to to 400 1. Rehabilitacja kliniczna i motorycznych, których matryca istnieje w mózgu. Stymulacja proprioceptywna stref wyzwalania znajduj¹cych siê na ciele dziecka znajduj¹cego siê w odpowiedniej pozycji wyjœciowej, zwanej pozycj¹ aktywuj¹c¹, powoduje obwodow¹ odpowiedŸ odruchow¹, pojawiaj¹c¹ siê w ró¿nych czêœciach cia³a jednoczeœnie w postaci pohrefleksów, czyli jednoczasowych, wieloelemcntowych kompleksów odruchowych. Poszczególne elementy tej odpowiedzi, czyli wzorce czêœciowe, s¹ identyczne z wzorcami naturalnej, spontanicznej motoryki zdrowego dziecka. Wielokrotne ich wywo³ywanie podczas æwiczeñ u chorego z zaburzonym funkcjonowaniem o.u.n. powoduje powstawanie nowych po³¹czeñ w sieci neuronów kory mózgowej. Dzia³ania terapeutyczne umo¿liwiaj¹ zatem sterowana kompensacjê zaburzeñ, lej skutecznoœæ jest rym wiêksza, im wczeœniej zo-stanie wprowadzona. Dziêki plastycznoœci m³odego mózgowia mog¹ tworzyæ siê nowe po³¹czenia i szlaki nerwowe, a rezerwowe pola ruchowa kory mózgowej, analogiczne oœrodki w drugie] pó³kuli, mog¹ przej¹æ funkcjê sterowania czynnoœciami ruchowymi. Leczenie metod¹ Vojty uaktywnia zakodowane genetyczne wzorce i elementy kompleksów ruchowych konieczne do prawid³owej, spontanicznej motoryki, jeszcze zanim pojawi¹ siê one w rozwoju osobniczym dziecka. W ten sposób powstaje fizjologiczna aktywnoœæ ruchowa wraz z normalizacj¹ napiêcia miêœniowego. Neurostymulacja polega na wywo³aniu dwóch rodzajów lokomocji odruchowej, a mianowicie odruchowego obrotu z pleców na brzuch i odruchowego pe³zania. Terapia rozpoczyna siê, od u³o¿enia dziecka w pozycji wyjœciowej, wskazuj¹cej na "gotowoœæ do ruchu". Nastêpnie pobudza siê receptory proprioceptywne okreœlonych stref, stosuj¹c bodziec uciskowy na powiezie lub okostna i/lub bodziec rozci¹gaj¹cy miêœnie. Sita ucisku ma okreœlony kierunek wzglêdem p³aszczyzn czo³owej (brzuyzno-grzbietowy l, poprzecznej (g³owowo-ogonowy) i strza³kowej (przyœrodkowo-bocznyl, przebiegaj¹cych przez œrodek ciê¿koœci. Rozró¿nia siê strefy g³ówne znajduj¹ce siê dystalnie na koñczynach oraz strefy pomocnicze w obrêbie pasa barkowego i biodrowego, na g³owie oraz na tu³owiu. Strefy g³ówne wysy³aj¹ do o.u,n, bodŸce proprioceptywne, a strefy pomocnicze - bodŸce mieszane ekstero- i proprioceptywne. W wyniku u¿ycia wiêkszej liczby stref uzyskuje siê sumowanie siê bodŸców afercntnych, a w nastêpstwie przed³u¿enia stymulacji - tak¿e czasowe sumowanie siê bodŸców (obydwa zjawiska s¹ znane z neurofizjo-logii). Sumowanie sit; bodŸców w czasie i przestrzeni jest okreœlane jako torowanie. Technikami stymulacji s¹: delikatny, sta³y ucisk, wibracja, poci¹ganie lub odpychanie odpowiednie}! proprioreceptorów znajduj¹cych siê w strefie stymulacji. Ucisk strefy stymulacji przy u³o¿eniu dziecka w pozycji aktywuj¹cej prowadzi do zapocz¹tkowania ruchu fazowego g³owy. Skurcz izotoniczny miêœni bior¹cych udzia³ w ruchu zostaje zatrzymany przez opór (zastosowany przez terapeutê) i przechodzi w skurcz izometryczny wokó³ sta³ego punktu podporu na pod³o¿u, zwanego punktem podparcia [punctum fixum}. Zatrzymanie ruchu fazowego wokó³ sta³ego punktu podparcia cia³a powoduje wzrost napiêcia grup miêœniowych przeciwnie do siebie dzia³aj¹cych, a wii;c zginaczy i prostowników, ro-tatorów wewnêtrznych i zewnêtrznych, przywodzicieli i odwodzicieh. Zrównowa¿one napiêcie antagonistycznych grup miêœniowych sprawia, ¿e grupa miêœni poprzednio nadmiernie napiêtych (spastycznych) rozluŸnia siê, a ruch spontaniczny, dotychczas niewykonalny w obrêbie danei grupy miêœniowej, staje siê rno¿liwy podczas stymulacji