Ostatecznie dla należycie zorganizowanego umysłu śmierć to tylko początek nowej wielkiej przygody.

 

3. To, co jest ju| uczynione, musiaBo si kiedy[ stawa. Lecz o tymn co jest stworzone bynajmniej nie mo|na powiedzie, |e równocze[nie staje si i |e ju| jest uczynione. Czemu? Bo w rzeczach trwaBych /27 to, co dopiero staje si, jeszcze nie istnieje; co za[ jest uczynione, ju| istnieje; a wic równocze[nie co[ by istniaBo i nie istniaBo. Zatem je|eli co[ si staje, jego uczynienie jest poprzedzone stawaniem si; to za[ nie mo|e si oby bez uprzedniego zaistnienia podmiotu, który by byB podstaw samego| stwania. Niemo|liwe przeto jest, |eby co[ stawaBo si z niczego. 4. Nie da si przebrn nieskoDczonej odlegBo[ci. Lecz midzy bytem a nico[ci jest nieskoDczona odlegBo[ - przepa[. A wic nie mo|e co[ sta si z niczego. Wbrew temu s pierwsze sBowa Pisma [w.:  Na pocztku stworzyB Bóg niebo i ziemi 3. Odpowiedz: Nie tylko nie jest niemo|liwe, |eby Bóg co[ stworzyB, ale, jak z dotychczasowych wywodów wida, trzeba koniecznie stwierdzi, |e Bóg stworzyB wszystko. Zaiste, ktokolwiek czyni co[ z czego, to, z czego czyni, istnieje ju| przed jego 12 czynieniem - nie jest wcale utworzone przez to| czynienie; przykBadem rzemie[lnik: tworzy co[ z rzeczy naturalnych, np. z drzewa, spi|u, które bynajmniej nie s dzieBem rk ludzkich, ale dzieBem natury. Ale i sama natura powoduje rzeczy naturalne - co do formy, a zakBada uprzednie istnienie materii. Gdyby wic Bóg nie tworzyB inaczej jak tylko z czego[ uprzednio istniejcego, wynikaBoby z tego, |e owo co[ uprzednio istniejce, nie byBoby spowodowane przez Niego. Ali[ci poprzednio wykazali[my4, |e |aden z bytów nie mo|e istnie jak tylko od Boga, który jest powszechn przyczyn caBego bytu. I dlatego trzeba koniecznie powiedzie, |e Bóg powoBaB rzeczy do bytu z niczego. Na 1