Ostatecznie dla należycie zorganizowanego umysłu śmierć to tylko początek nowej wielkiej przygody.
Nowe hory- zonty wiedzy, nowe obowizki czowieka. sSS rirsS W yB mm H ? Rozdzia 6. Etyczne problemy psychologii (II) n^- ,, midzy kodeksem etycznym **!*- a praktyk spoeczn 1. Wprowadzenie W poprzednim rozdziale rozwaana bya z etycznego punktu widzenia dzia- alno psychologa wystpujcego w roli (a) osoby prowadzcej badanie empiry- czne oraz (b) osoby upowszechniajcej rezultaty tego badania (w formie artykuu lub innej publikacji, lub te w formie referatu wygoszonego na konferencji nauko- wej). Problemy etyczne, ktre badacz powinien odpowiednio rozwiza, cz si z charakterem badania psychologicznego, przyjmujcego jak wiemy form spoecznej interakcji. Dlatego te owe kluczowe problemy etyczne dotyczyy spo- sobu, w jaki badacz (psycholog!) traktuje osob badan utajnianie przed ni prawdziwego celu badania (okamywanie osb badanych), naraanie jej na cierpie- nie, wstyd, lk (oglniej, na przebywanie w sytuacji dyskomfortu fizycznego i psy- chicznego). Odrbnym zagadnieniem byo posugiwanie si", w charakterze osb badanych, osobami, ktre s w jakim stopniu uzalenione od badacza (np. studenci od profesora prowadzcego badanie empiryczne i jednoczenie prowadzcego dla tych samych osb wykad zakoczony egzaminem). Z kolei rozpatrujc dziaalno badacza ogaszajcego wyniki swoich bada, poddajcego je intersubiektywnej kon- troli, zwrcilimy uwag na tak istotne z etycznego punktu widzenia zagadnienia, jak: ukrywanie przez badacza niedoskonaoci warsztatowych, przejawianie przez niego tendencji do nadmiernego poszerzania zakresu wnioskowania z pozyskanych danych empirycznych (problem trafnoci zewntrznej badania), nastawienie na po- szukiwanie (niekiedy za wszelk cen!) danych potwierdzajcych hipotez robocz. Przedyskutowalimy take problem takiego informowania o szczegach warsztato- wych, aby moliwe byo przeprowadzenie (przez zainteresowanych czonkw spo- ecznoci badaczy) replikacji badania zrealizowanego przez badacza. O ile nasza uwaga w rodziale 5. skupiona bya na tym wszystkim, co dzieje si midzy badaczem z jednej strony, a osobami badanymi i innymi badaczami z drugiej, o tyle tutaj skupimy si na analizie etycznego kontekstu dziaalnoci ba- dacza poza jego grup zawodow w kontakcie z instytucjami praktyki spoecz- nej. To, co nas bdzie interesowao szczeglnie, to: (a) wykorzystywanie wiedzy 154 psychologicznej na uytek praktyki spoecznej, poprawianie efektywnoci jej fun- kcjonowania oraz (b) wystpowanie badacza-psychologa w roli nauczyciela (pra- cownika uniwersytetu), ktry przekazuje naukow wiedz psychologiczn studen- tom psychologii, a take w roli mistrza formujcego modych badaczy. Odrbnym zagadnieniem, wzbudzajcym sporo emocji, jest posugiwanie si w celach diagno- stycznych specyficznymi dla psychologii narzdziami, jakimi s testy psychologi- czne; dlatego te w pkt. 4. sprbuj odpowiedzie na kilka wanych, z etycznego punktu widzenia, pyta z tym zwizanych. 2. Rezultat badawczy jako podstawa praktycznego dziaania Wrmy do rys. 5.1., na ktrym ukazane zostay relacje, w jakie psycholog wcho- dzi prowadzc dziaalno badawcz sensu proprio, nauczycielsk, ekspertaln i wreszcie podejmujc rol zawodow psychologa-praktyka. W tym punkcie b- dzie nas szczeglnie interesowaa relacja c, z reprezentantami sfery praktyki spo- ecznej, ktrzy oczekuj od psychologii, e rozwie ona problemy efektywnego funkcjonowania tej sfery. Oczekuje si tedy od psychologa, e ten, wykorzystujc swoje kompetencje naukowe, opracuje recept" na skuteczne dziaanie. Wystpi- by zatem psycholog w roli suebnej wzgldem sfery praktyki spoecznej tak jak to zreszt pokazuje schemat obiegu informacji midzy obiema sferami: sfer praktyki badawczej i sfer praktyki spoecznej (por. rozdz. 2., rys. 2.1.). Chciabym jednak wyranie zaznaczy, e nie naley owej, tu metaforycznie ujtej, sueb- noci" pojmowa zbyt dosownie. Psycholog i o tym bdzie niej mowa nie powinien uczestniczy w naduywaniu wiedzy psychologicznej do celw narusza- jcych godno czowieka. Nie powinien te, post factum, autorytetem nauki (tu: psychologii) uwiarygodnia wtpliwych etycznie dziaa jakiej instytucji ze sfery praktyki spoecznej. Przytocz teraz wybrane fragmenty DON (Rozdzia 6. Pracownik nauki jako ekspert) dotyczce tej sfery dziaalnoci psychologa. W KEZP nie znalazem zasad wprost regulujcych ten zakres aktywnoci zawodowej psychologa. DON (pkt. 6.3): Pracownik nauki opracowuje kad ekspertyz rzetelnie i odpowiedzialnie, w oparciu o aktualny stan wiedzy naukowej i pene rozpoznanie istotnych faktw i okolicznoci"; pkt. 6