Ostatecznie dla należycie zorganizowanego umysłu śmierć to tylko początek nowej wielkiej przygody.

 

0: 1L5BAO A5@4F5, 3>@5AB=> 8 3@><:>, Zob. Wstp, w: Muza na wygnaniu. Rosyjska poezja emigracyjna. Antologia, t. I (1920-1940), wybór tekstów, wstp i opracowanie B.Kodzis i A. Wieczorek, Opole 1994, s. 5-23. Zob. te| hasBo: Emigracja, w: W. K a s a c k, Leksykon literatury rosyjskiejXX wieku. Od pocztku stulecia do roku 1996, przekBad, opracowanie, bibliografia polska i indeks osób B. Kodzis, WrocBaw 1996, s. 150-154. Tam|e obszerna bibliografia przedmiotu. Zob. Emigracja i tamizdat. Szkice o wspóBczesnej prozie rosyjskiej, pod red. L. Suchanka, Kraków 1993, s. 15-16. Historia literatury rosyjskiejXX wieku..., s. 325. 26 >340 2E>6C, :@5ABOAL, 2 GC6>9, =05<=LW9 4>< ! A2>59 C6 25BE>N :>B><:>9!6 Z gBbokiej nostalgii za utracon ojczyzn rodziBa si jednak nie tylko przejmujca liryka emigracyjna, ale te| przede wszystkim obfita literatura wspomnieniowa. WBa[nie ten gatunek prozy, jakim s wspomnienia literackie, szczególnie rozkwitaB w atmosferze osamotnienia, rozczarowania i tsknoty za [wiatem bliskim, lecz nie z wBasnej woli utraconym. Podobne prze|ycia byBy -jak wiadomo - chlebem powszednim rosyjskich twórców emigracyjnych przez caBe dziesiciolecia. {ycie w oderwaniu od rodzimej gleby, od procesów spoBecznych, które nurtuj naród i kraj ojczysty, stawia twórc w bole[nie odczuwanej pró|ni spoBecznej i kulturowej. To przecie| z takich wBa[nie do[wiadczeD wielu emigrantów rosyjskich powstawaBy wspomnienia o wBasnym losie i |yciu literackim przedrewolucyjnej Rosji. Rozwojowi prozy wspomnieniowej w[ród emigracji rosyjskiej sprzyjaBo te| poczucie swoistej misji loilturowej i historycznej, o|ywiajce ow pr|n formacj postpazdziernikowej inteligencji rosyjskiej. Wadim Krejd (w pisowni anglojzycznej - Kreyd), który sam jest emigrantem, wspóBczesnym poet i wytrawnym znawc rosyjskiej literatury na uchodzstwie, tak o tej misji pisaB w przedmowie do tomu Wspomnienia o srebrnym wieku: Arty[ci emigranci oderwani zostali od ojczystej gleby, za[ ci co pozostali w Rosji, pozbawieni byli atmosfery wolno[ci. Jednak|e emigracja widziaBa swoj misj w zachowaniu duchowych warto[ci tak niedawno odrodzonej Rosji i w przekazaniu tego dziedzictwa przyszBej wyzwolonej Rosji