Ostatecznie dla należycie zorganizowanego umysłu śmierć to tylko początek nowej wielkiej przygody.
projektowa dekoracje teatralne, wntrza, meble. Zajmowa si te grafik uytkow, g. ksikow. T. Adamowicz Jzef Mehoffer, Warszawa 1976. A. Ra-dajewski Jzef Mehoffer, Warszawa 1976. Memling Hans, ur. midzy 1430 a 1440, zm. 1494, malarz niderl. By prawdopodobnie uczniem R. van der Weydena w Brukseli i by moe malarza niem. S. Lochnera w Kolonii. Mieszka i tworzy w Brugii. Jego obrazy - zwykle pogodne, liryczne, pene poezji i wdziku - zyskay wielkie powodzenie u wspczesnych. M. nawizywa wielokrotnie do twrczoci swych wielkich poprzednikw, zw. van der Weydena, szczeglnie wtedy, gdy mia stworzy obrazy o wymowie dramatycznej, np. Sd Ostateczny (ob. w Muzeum Narodowym w Gdasku). M. oddawa urod ludzi i rzeczy czystymi, intensywnymi kolorami o przewadze barw ciepych, mikkim modelunkiem. Do najlepszych jego dzie nale wizerunki tronujcej Madonny z Dziecitkiem, portrety: Martina van Nieuwenhove, maonkw Portinari, otarze: Trzech Krli, Mistycznych zalubin w. Katarzyny, Opakiwania, witego Krzysztofa, Mki Paskiej, relikwiarz ze scenami z legendy w. Urszuli. J. Biaostocki, M. Walicki Hans Memling, ..Sd Ostateczny", Warszawa 1981. P. Trzeciak Hans Memling, Warszawa 1977. Merlini Merlini Dominik, ur. 1730, zm. 1797, architekt w., od ok. 1750 dziatajcy w Polsce. By architektem krlewskim, a nastpnie architektem Rzeczypospolitej. Pracowa gl. dla krla Stanisawa Augusta Poniatowskiego. Przebudowa Zamek Ujazdowski, wntrza Zamku Krlewskiego w Warszawie. Prowadzi budow zespou paacowego w azienkach (m.in. paac Na Wyspie - rozbudowa. Biay Domek, paac Myliwski, wodozbir i Stara Pomaraczarnia z teatrem). Projektowa paac w Opolu Lubelskim, paace w Jabonnie i Krlikami w Warszawie. Jako architekt Rzeczypospolitej prowadzi restauracj gmachw pastwowych (przebudowa Trybuna w Lublinie, w 1783 odbudowa po poarze paac Krasiskich). M. przeszed w twrczoci ewolucj od form pnego baroku do klasy-cyzmu. Tworzy dziea wyrniajce si indywidualnym charakterem na tle wczesnej architektury klasycy stycznej. Przyczyni si do skrystalizowania typu wntrza reprezentacyjnego, zw. wntrzem w stylu Stanisawa Augusta (zachowa w nich cechy barokowe, zamiowanie do mocnych form, kolorw i zoce). W twrczoci siga do koncepcji jednego z najwybitniejszych przedstawicieli w. architektury XVI w. - A. Palladia (Krli-karnia). W. Tatarkiewicz Dominik Merlini, Warszawa 1955. Micha Anio (wac. Michelangelo Buo-narroti), ur. 1475, zm. 1564, w. rzebiarz, malarz, architekt, poeta, jeden z najznakomitszych i najwszechstronniejszych artystw renesansu. Ambitny, ale i peen kompleksw, by typem samotnika. Uczy si we Florencji - malarstwa u malarza w. D. Ghirlandaia, rzeby u Bertolda, kustosza rzeb antycznych w Ogrodach Medycejskich w. Marka. W 1490-92 przebywa na dworze Loren- za de Medici, gdzie zetkn si ze rodowiskiem humanistw florenckich. Przebywa g. we Florencji lub w Rzymie, dokd by wzywany przez kolejnych papiey w celu realizacji ich zamwie. Ju w najwczeniejszych paskorzebach Madonna na schodach. Walka Centaurw z Lapita-mi M.A. przezwyciy styl wczesnego renesansu, stosujc formy bardziej ruchliwe, o wikszej sile dramatycznej. Do wczesnych dzie nale take rzeba Bachus, Pita w bazylice w. Piotra w Rzymie i ogromny (5,5 m) posg Dawid (nie-gdy przed Palazzo Vecchio, ob. w Akademii Sztuk Piknych we Florencji). Mocna, atletyczna posta biblijnego bohatera Dawida zostaa ujta zgodnie z antycznym kanonem pikna i jest wyrazem podziwu M.A. dla staroytnych ideaw estetycznych. Z wczesnego okresu twrczoci pochodzi rwnie obraz wita Rodzina (tzw. Tondo Doni). W tym czasie artysta przygotowywa take karton do fresku Bitwa pod Cascin, majcego zdobi Sal Wielkiej Rady w Palazzo Vecchio we Florencji. Cho fresk nie zosta wykonany, karton M.A. by dla wielu artystw "szko rysunku" muskularnych mskich postaci ruchu. W 1505 M.A. otrzyma od papiea Juliusza II zamwienie na realizacj jego nagrobka w bazylice w. Piotra. Z powodu kopotw finansowo-organizacyjnych, wynikych po mierci papiea, prace nad nagrobkiem nigdy nie zostay ukoczone. M.A. wykona natomiast kilka znakomitych rzeb do tego nagrobka, m.in. Mojesza (ustawionego na grobie Juliusza II w kociele San Pitro in Vincoli w Rzymie). W 1509-12 na zlecenie Juliusza II M.A. wykona, cho podj si tego niechtnie, dekoracj sklepienia kaplicy Syk-styskiej w paacu watykaskim. Przez cztery lata pracowa samotnie, wysoko na rusztowaniu. Dokona podziau sklepie- Michal Anio ni na pola za pomoc malowanych elementw architektonicznych. Na tle tej iluzyjnej architektury znalazy si te ilu-zyjne rzeby - akty atletycznych modziecw, wiadczce o doskonaej znajomoci budowy ciaa ludzkiego i o niezwykej umiejtnoci oddania ruchu. W poszczeglnych polach namalowa sceny z historii biblijnych od stworzenia wiata do czasw Noego, w niszej czci sklepienia wyobrazi prorokw i sybille. W 1520-34 M.A. pracowa, na zlecenie kardynaa Giuliana de Medici, nad nagrobkami Medyceuszw w kociele San Lorenzo we Florencji. Giulianowi (ksiciu de Nemours), przedstawionemu jako witalny i peen werwy wdz antyczny, towarzysz personifikacje dnia i nocy; pogronemu w kontemplacji Lorenzo-wi (ksiciu Urbino) - uosobienia zmierzchu i witu. Z inicjatywy Giuliana de Medici (ju jako papiea Klemensa VII) M.A. wybudowa przedsionek biblioteki medycejskiej (tzw. Laurenziany) przy kociele San Lorenzo we Florencji. Zastosowa tam plastyczne, trjwymiarowe, dynamiczne formy architektoniczne, komponowane w nowy, niekonwencjonalny, odbiegajcy od klasycznych zasad sposb. W 1536-41, na zlecenie papiea Pawa III, M.A. namalowa w kaplicy Sykstyskiej olbrzymi fresk przedstawiajcy Sd Ostateczny. Centraln postaci fresku jest at-letyczny Chrystus w typie heraklejskim ukazany w gwatownym ruchu i dramatycznym gecie rozdzielenia sprawiedliwych od potpionych. Caa kompozycja jest tumna i burzliwa. Ruch odbywa si po linii owalu: potpieni opadaj w otcha, zbawieni unosz si w niebiosach. Na zlecenie papiea M.A. zaprojektowa rozwizanie urbanistyczne Kapitelu w Rzymie, kontynuowa budow bazyliki w. Piotra, ksztatujc doln parti centralnej Micha Anio Mojesz, 1513-16 budowli jako masywny blok, stanowicy monumentalny cok pod potn kopu o przekroju peliptycznym. W wieku 89 lat M.A