Ostatecznie dla należycie zorganizowanego umysłu śmierć to tylko początek nowej wielkiej przygody.

 

50. Poziom dysfunkcji wzroku a mo¿liwoœci rewalidacji, „Przegl¹d Tyflologiczny" 1983, nr 1, s. 3-18. 51. Przygotowanie nauczycieli do pracy z m³odzie¿¹ specjaln¹ szko³y ogólnokszta³c¹cej ze szczególnym uwzglêdnieniem klas starszych, „Studia Pedagogiczne" 1983, t. XIV, s. 73-80. 52. Program przedmiotu „kultura fizyczna" w zmodernizowanych szko³ach ogólnokszta³c¹cych dla niewidomych i niedowidz¹cych, „Zagadnienia kultury fizycznej niewidomych w Polsce. Aktualne problemy i tendencje rozwojowe" 1983, nr 202, AWF, Poznañ, s. 5-16. 53. Sytuacja szkolna nieletnich pozostaj¹cych pod opiek¹ kuratora, s¹dowego, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 1981, s. 73-82. 54. Uwarunkowania procesu kszta³cenia uczniów niewidomych i niedowidz¹cych, „Szko³a Specjalna" 1984, nr 1, s. 3-11. 55. Psychospo³eczne czynniki rehabilitacji ociemnia³ych, [w:] Cz³owiek niepe³nosprawny w spo³eczeñstwie. A. Hulek (red.) PZWN, Warszawa 1986, s. 274-277. 56. Rola pedagogiki specjalnej w .rewalidacji ludzi niepe³nosprawnych, „Oœwiata i Wychowanie" 1986, nr 3, s. 6-11. 57. Myœl Marii Grzegorzewskiej we wspó³czesnej pedagogice specjalnej, „Szko³a Specjalna" 1988, nr 2, s. 5-8. 58. Maria Grzegorzewska — twórczyni polskiej pedagogiki specjalnej, „Œwiat Ciszy" 1988, nr 4, s. 2-3. ^^m/^^?^^!^^^' ^^ ^k- •? ?£ ^B 328 WYKAZ PUBLIKACJI. 59. Determinanty postaw osób niewidomych wobec ludzi pe³nospraiunych, „Przegl¹d Tyflologiczny" 1989, nr 1-2, s. 38-49. 60. Podsumoioanie obrad, „Przegl¹d Tyflologiczny" 1989, nr 1-2, s. 85-88. 61. Myœl Marii Grzegorzewskiej we wspó³czesnej pedagogice specjalnej, [w:] Stulecie urodzin Marii Grzegorzewskiej, WSPS, Warszawa 1990, s. 21-36. 62. Wybrane problemy pedagogiki specjalnej, [w:] Pedagogika specjalna — Materia³y z konferencji naukowej zorganizowanej w 65. rocznicê dzia³alnoœci WSPS w Warszawie, pod red. J. Pañczyka, WSPS, Warszawa 1990, s. 7-15. 63. 200 lat szkolnictwa dla niewidomych (118¥-198¥), „Szko³a Specjalna" 1985 nr 3, s. 163-168. 64. Zmieniaæ czy nie zmieniaæ?, „Pochodnia" 1986, nr 9, s. 1-5. 65. Projekt kszta³cenia kadr szkolnictwa dla niewidomych i niedowidz¹cych, Prace Naukowe Uniwersytetu Œl¹skiego, nr 475, Katowice 1981, s. 8-12. 66. Systemy kszta³cenia specjalnego, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 1988, T. XIII/XIV, s. 15-23. 67. Pedagogika specjalna na UMCS iv Lublinie, [w:] Wspó³czesne problemy pedagogiki specjalnej, pod red. J. Pañczyka, Warszawa 1991, s. 5-7. 68. Znaczenie rodziny w rewalidacji dziecka niepe³nosprawnego, red. R. Os-sowski [w:] Sytuacja ¿yciowa dziecka niepe³nosprawnego w rodzinie, Bydgoszcz 1993, s. 9-21. 69. Rozwój i dorobek psychologii w regionie lubelskim, [w:] Problemy wspó³czesnej psychologii, pod red. A. Bieli i Cz. Walesy, Lublin 1992, s. 29-53. 70. Pedagogika specjalna — istota i zadania, „Ateneum Kap³añskie" 1984, s. 20-36. 71. Pedagogika specjalna — równoprawny partner oœwiaty, „Nowa Szko³a" 1981, nr 9, s. 2-3. 72. Czynniki wp³ywaj¹ce na stosunek inwalidów do pracy, „Roczniki Filozoficzne KUL", Lublin 1969, s. 101-119. 73. Kszta³cenie kadry do pracy z dzieæmi odchylonymi od normy, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna, „Innowacja", Warszawa 1993, s. 309-313. 74. Rewalidacja dzieci i m³odzie¿y z uszkodzeniem wzroku, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna, „Innowacja", Warszawa 1993, s. 893-895. 75. Dwieœcie hase³, [w:] Encyklopedyczny s³ownik rehabilitacji, pod red. T. Galkowskiego i J. Kiwerskiego, Warszawa 1986, s. 431. 76. Teoria i praktyka pedagogiki specjalnej, [w:] Pedagogika specjalna — stan i tendencje rozwoju, Warszawa 1990, s. 9-19. WYKAZ PUBLIKACJI... 329 77. Problemy integracyjnego kszta³cenia w rewalidacji dzieci niepe³nosprawnych, „Kultura i Edukacja", 1993/3(5), s. 91-97. Publikacje zagraniczne 1. Les Factoures de Rehabilitation Sociale des Sourds, [w:] VIII World Congress of the WFD (abstract), Varna 1979, s. 21. 2. Integrale Bildung der Behinderten in Polen, [in:] Ojfene Sonderpadagogik Innouationen in sonderpddagogischer Theorie und Prazis. Referate der 25. Arbeitstagung der Dozenten fiir Sonderpadagogik in deutschspra-chigen Landem vom 29. September bis 1. Oktober 1988. Europaische Hochschulschriften. Frankfurt am Main-Berno-New York-Paris 1989, s. 220-232. 3. Theoretische Grundlagen und Entwicklungsperspektiven der Spezialpdda-gogik in Polen im Tradition und Trende der polnischen Sonderpeddgogik, Beitrage zur europdischen Geschichte der Hei³pddagogik, Bachmen W., (red.), Giesen 1991, s. 3-24. WYKAZ ROZPRAW HABILITACYJNYCH RECENZOWANYCH PRZEZ PROFESOR ZOFIÊ SÊKOWSK¥ 1. Baran Jadwiga: Kszta³towanie mowy dzieci g³uchych. 2. Braun-Ga³kowska Maria: Mi³oœæ aktywna. Psychiczne uwarunkowania powodzenia ma³¿eñskiego. 3. Ga³kowski Tadeusz: Dzieci specjalnej troski. Psychologiczne podstawy rehabilitacji dzieci upoœledzonych umys³owo. 4. Gromska Jadwiga: Funkcjonowanie psychospo³eczne i warunki rodzinne osób przejawiaj¹cych w dzieciñstwie neurotyczne zaburzenia popêdu seksualnego. 5. Eckert Urszula: Przygotowanie dziecka z wad¹ s³uchu do nauki szkolnej. 6. Koœcielska Ma³gorzata: Upoœledzenie umys³owe a rozwój spo³eczny. 7. Maciarz Aleksandra: Nauczanie dzieci niepe³nosprawnych w szko³ach masowych. 8. Ossowski Roman: Zachowania inwalidów wzroku w sytuacjach trudnych. 9. Pañczyk Jan: Poziom rozwoju cech motorycznych uczniów szkó³ dla lekko upoœledzonych umys³owo na tle ich rówieœników ze szkó³ normalnych. 10. Siwek Helena: Naœladowanie wzorca i dostrzeganie prawid³owoœci w pro-tych sytuacjach matematycznych i paramatematycznych przez dzieci upoœledzone w stopniu lekkim. 11. Stawowy-Wojnarowska Irena: Modernizacja metod nauczania mowy dzieci g³uchych (klasy I-IV). 12. Sza³añski Jan: Samoocena m³odzie¿y niedostosowanej spo³ecznie oraz jej niektóre uwarunkowania i korelaty osobowoœciowe. 13. Urban Bronis³aw: Niedostosowanie spo³eczne wychowanków domów dziecka. 14. Witkowski Tadeusz: Zmienne ujawniaj¹ce zwi¹zek z kompetencj¹ spo³eczn¹ upoœledzonych umys³owo w stopniu lekkim i umiarkowanym (Multianaliza). Vj i INFORMACJE O ROZPRAWACH DOKTORSKICH PRZYGOTOWANYCH POD KIERUNKIEM PROFESOR ZOFII SÊKOWSKIEJ 1