Ostatecznie dla należycie zorganizowanego umysłu śmierć to tylko początek nowej wielkiej przygody.

 

Seibel__________ angażowanych w działanie społeczne. Ta reguła organizacyjna jest odpowiednia dla ogólnego podejścia ECSPRESS, zgodnie z którym współpraca europejska relatywizuje, ale nie znosi granic w ramach profesji i dyscyplin, wręcz przeciwnie - podważa ich historyczną niezawisłość i daje szansą na kombinacje pojęć i kompetencji wymaganych szczególnie na potrzeby kwestii lokalnych, biorąc pod uwagę ich międzynarodowe i faktyczne globalne połączenia. ECSPRESS w swojej pierwszej fazie zdołał: - zebrać kluczowe akademickie i profesjonalne organizmy działające w zakresie profesji społecznych, celem dokonania oceny kształcenia i praktyki w świetle zmieniających się warunków społecznych w Europie; - rozwinąć styl pracy ukierunkowany na podzielanie celów i respektujący różnorodność tradycji i pojęć charakterystycznych dla każdej z profesji; - uzyskać wyczerpujący obraz dostępnych ekspertyz zarówno w instytucjach kształcenia, jak i w praktyce, w kategoriach międzynarodowej współpracy i rozwoju nowych podejść dydaktycznych w ramach europejskiego wymiaru; - zidentyfikować kluczowe kompetencje, jakie powinni posiadać praktycy, chcąc odpowiadać wymaganiom multikulturowego społeczeństwa europejskiego i zróżnicowanych postaw odrębnych wspólnot i grup w jego obrębie; - zaangażować nauczycieli i praktyków z centralnej i wschodniej Europy w wymianę doświadczeń i w poszukiwanie modeli kształcenia, uwzględniających zarówno specyficzne sytuacje narodowe, jak i odniesienia międzynarodowe. Do niedawna współpraca międzynarodowa w ramach profesji społecznych była przeprowadzana głównie w obrębie tradycyjnie zdefiniowanych granic. Granice te zmieniają się w świetle zmieniającej się polityki społecznej w Europie, a zasada wolnego przepływu usług stawia trudne wyzwania tożsamości tych grup profesjonalnych. W trakcie pierwszego roku działania tej sieci tematycznej określono kryteria dla produktywnej kooperacji w trzech współzależnych dziedzinach. Zgodnie z tym w kształceniu do profesji społecznych wszystkie działania ukierunkowane na europejską orientację powinny: Europejska wymiana w kształceniu do profesji społecznych... 319 a) być oparte na dokładnej analizie porównawczej współczesnych rozwiązań w zakresie polityki społecznej na poziomach narodowych i europejskim; b) dowieść swego związku z kontekstem europejskim poprzez pomoc w uzyskiwaniu specyficznych kompetencji praktycznych, które charakteryzują się zdolnością przeciwdziałania rasizmowi, wyłączeniu i wszelkim formom dyskryminacji; c) pozostawać w silnym związku ze strukturą kształcenia tak, ażeby zapobiec marginalizacji i zapewnić transfer systemów kredytowych. W drugim roku ECSPRESS weryfikował i ewaluował te hipotezy. Celem tego postępowania była ocena modeli projektów kooperacji, której dokonano z nadzieją na dostarczenie w tej dziedzinie bardziej szczegółowych kryteriów i standardów dla przyszłych działań. Szczególną uwagę zwrócono na ocenę metod nauczania właściwych pod względem przekazywanej wiedzy, umiejętności i uwzględniania kontekstu europejskiego. Osiągnięcie pełnego wymiaru wyznaczonych przez ECSPRESS celów wymaga jeszcze udowodnienia że: - profesje społeczne pełnią krytyczną rolę w rozwoju Europy Społecznej; - służby społeczne w Europie są przygotowane do radzenia sobie ze wzrastającą kompleksowością kwestii społecznych; - profesje społeczne włączą się w przeformułowanie efektywnej i sprawiedliwej polityki społecznej. Ewaluacja funkcjonowania ECSPRESS w pierwszym roku wykazała, że ważnym miejscem poznania problemów są seminaria, co szczególnie dotyczy trzech dziedzin: - przeglądu istniejącej współpracy i oceny programów kształcenia w wymiarze europejskim; - bardziej jednoznacznego rozumienia zależności pomiędzy specyficznym ukierunkowaniem inicjatyw dydaktycznych, a szerszym kontekstem społeczno-edukacyjnym polityki występującej w różnych krajach europejskich; - większego nacisku na rozwój wymiaru europejskiego, jako centralnego aspektu wszystkich programów kształcenia. 320 Walter Lorenz, Fredrich W